3 redenen om een B2B shop uit te breiden voor B2C!

In de Business 2 Business markt is je bedrijf sterk en weet je de producten via de juiste kanalen weg te zetten in de markt. Is een Business 2 consumer webshop dan wel nodig en wat levert het me op? Concurreer je dan niet met je eigen klanten? Waarom zou je een webshop voor consumenten opstarten? Dit zijn vragen die veel bedrijven zich stellen die puur alleen B2B leveren.

3 redenen waarom B2C eCommerce zeker de aandacht verdient.

  1. Naamsbekendheid vergroten
    • Door een eigen shop zijn jou producten beter zichtbaar online, waardoor dit je dealers ook helpt jou merk te verkopen.
    • Als je aan je B2B klanten over laat om jouw merk te promoten, bestaat de kans dat ze net zo lief een ander merk aanprijzen.
    • Je kunt veel geld stoppen in offline marketing, maar als je op social media niet aanwezig bent, is dat een gemiste kans….
    • Is je bedrijf wel op social media aanwezig, maar ontbreekt een goed follow up, dan is social media kanaal, lang niet zo krachtig…Dit zelfde geldt oor online advertenties.
  2. (Voor blijven op) concurrentie
    • Je kunt zien waar de consument zich op de markt begeeft en welke behoefte er is, met een eigen shop kun je dit beter volgen en monitoren.
    • Om te voorkomen dat de B2C shop een concurrent van je eigen klanten wordt, kun je met advies prijzen werken.
    • Door een dealer locator op je site te plaatsen, weten mensen je merk ook in de offline markt te vinden en het helpt de B2B klanten zichtbaar te zijn met hun winkel zonder dat ze verplicht zijn zelf een shop te beginnen.
  3. Informatie verstrekken
    • Kenmerken van producten tonen. Veel bedrijven vinden dit te veel werk om over te nemen, waardoor men alleen de highlights toont. Door een eigen shop, bepaal je zelf welke specificaties beschikbaar zijn over het product.
    • Handleidingen aanbieden. Dealers van je merk zullen niet zo snel op hun site handleidingen aanbieden, terwijl consumenten hier wel behoefte aan hebben. Trek de gebruiker op deze manier naar je webshop toe.
    • Cross-and up sell, zoals bijvoorbeeld onderdelen van een eerder gekocht product verkopen die een dealer niet (op voorraad) heeft.
    • Garantie registratie/ Support vragen beantwoorden/ reparaties aanbieden etc.

Meer weten of advies nodig over de mogelijkheden om een B2B shop uit te breiden naar B2C (of andersom)?

Neem contact op met een eCommerce consultant via e-mail of het afspraken formulier.

«
»


Follow by Email
LinkedIn
LinkedIn
Share