In mijn vorige blog sprak ik al over kansen en bedreigingen van AI, in deze blog de focus op de pluspunten van het inzetten van kunstmatige intelligentie.
Dat Microsoft en andere software bedrijven volop inzetten op kunstmatige intelligentie is inmiddels geen nieuws meer, maar steeds meer producten van Microsoft worden voorzien van slimme AI functies om het de gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken en werk te vereenvoudigen.
In de wave 1 van 2024 breiden ze de eerste Copilot-mogelijkheden verder uit, bieden meer suggesties voor marketingteksten en verhogen de productiviteit van een bredere reeks MKB-rollen. Onderstaand een aantal interessante ontwikkelingen voor Business Central (Dynamics 365) gebruikers die ook voor e-commerce doeleinden ingezet kunnen worden.
Power Automate stromen maken met Copilot
Zoals ik in een eerdere blog al uit heb gelegd is Copilot de Microsoft variant van ChatGPT, die overigens tegenwoordig ook als widget aan Microsoft producten toegevoegd kan worden.
Via Power Automate kun je stromen opzetten om acties uit te voeren, bijv. als er vanuit de webshop een bericht binnenkomt met een klacht en een bijlage kun je deze automatisch opslaan in een map die weer verwerkt wordt in Business Central als retourorder of creditnota.
Power Automate is beschikbaar voor iedere O365 gebruiker, maar is ook vrij technisch. Als je geen IT ervaring hebt is het een uitdaging om een stroom goed werkend te krijgen, dat wordt met AI ondersteuning een stuk makkelijker.
Chatten met Copilot
De ontwikkeling van de AI Bots gaat zo snel dat het tegenwoordig een zelf lerende machine is. Het wordt daarom mogelijk om Copilot rechtstreeks in BC vragen te stellen, voor meer uitleg of begeleiding bij een functie. Of bijvoorbeeld als er in de boekingen een fout is gemaakt kun je vragen hoe je dit het beste op kunt lossen.
Inzichten verkrijgen door analyses die door Copilot zijn gegenereerd
Op het moment kun je via PowerBi geavanceerde Analyses maken van bijv. omzet, winst etc. Door Copilot de juiste opdrachten te geven kan men straks via AI snel inzicht krijgen van alle informatie die beschikbaar is in BC, zonder programmeerwerk of handmatige query’s
Verkoopregels via Copilot genereren
In deze Business Central-release kan Copilot verkoopregels voorstellen en helpen bij het aanmaken van verkoopdocumenten, op basis van gestructureerde invoer. Zo hoeven gebruikers deze gegevens niet meer handmatig in te voeren, waardoor er efficiënter kan worden gewerkt.
Veelzijdige invoermethoden: Copilot kan verschillende invoermethoden accepteren, waaronder vrije tekst, bestanden of kant-en-klare invoerpromptsuggesties. Dankzij deze flexibiliteit kunnen gebruikers met het systeem communiceren op een manier die voor hen het handigst is, waardoor het nog efficiënter wordt.
Intelligente verwerking: Dankzij geavanceerde AI-mogelijkheden begrijpt Copilot de geleverde invoer en gebruikt deze om verkoopregels voor te stellen. Dankzij deze intelligente verwerking is handmatige gegevensinvoer niet meer nodig, is de kans op fouten kleiner en bespaart u tijd. Bovendien kan Copilot verkoopregels voorstellen op basis van recentheid en frequentie van verkoop van de gegeven klant van het verkoopdocument.
Kortom in deze nieuwe update: 2024 Wave 1 zit boordevol handige kunstmatige intelligentie om BC gebruikers te ondersteunen bij het verkoopproces in de back-end, waardoor de front-end ervaring in een gekoppelde webshop door gebruikers ook zal verbeteren.
Hulp nodig bij het oplossen van uw IT vraagstukken?
Neem contact op om de mogelijkheden door te spreken!