Live met de nieuwe webshop, waar te beginnen?
Live gaan met je nieuwe webshop is best wel spannend en zeker ook niet iets wat je dagelijks doet. Er zijn veel dingen om op te letten, zowel technisch gezien als in de communicatie. Een grote valkuil is dat de livegang van de shop vooruit geschoven wordt om het te perfectioneren. Om een handje te helpen hebben we een handige checklist gemaakt voor de livegang.
Bedenk ook; zoveel mensen zoveel meningen. Hoogst waarschijnlijk zien zij de “imperfecties” die jij wel ziet, niet eens.
Iedere dag dat je niet live bent, kost de nieuwe shop geld en levert het niets op. Tijd om live te gaan dus! Dat is makkelijk gezegd. Maar ja, hoe doe je dat?
Faseren kan een oplossing zijn om toch snel live te gaan. Het is daarom ook aan te raden om in de “oude” shop Google Analytics ingericht te hebben. Op die manier weet je welke talen, browsers, devices en producten het meeste traffic genereren en kun je je daarop focussen.
In de blog “bouw je eigen shop in 4 stappen” lees je meer wat er bij het opzetten van een shop komt kijken
Ondanks het faseren kan je nog steeds tegen het live gaan aanhikken. Buiten dat je de focus hebt op je producten, is het geen dagelijkse kost om een stukje techniek live te brengen. Om je op weg te helpen bij de livegang hebben we een checklist gemaakt. In deze checklist (ook onderstaand te bekijken) hebben we alle niet-technische zaken opgenomen.
Toch nog hulp nodig?
IT Doel kan je ook op weg helpen bij de live gang.
Stuur dan een bericht of maak een afspraak.
Checklist livegang
1 tot 2 weken voor live
- Maak een actielijst met acties voor de livedatum
- Zorg dat iedereen weet wat en wanneer er iets van hen verwacht wordt..
- Informeer de provider of systeem beheerder t.a.v. het omzetten van het domein naar de nieuwe webshop. Controleer of ze beschikbaar zijn op de live-datum.
- Het omzetten kan 24 uur duren voordat het wereldwijd zichtbaar is, informeer de klanten hierover.
- Denk ook aan e-mail adressen die wellicht veranderen
- Proces test het bestelproces
- Een proces test is het doortesten van het gehele proces van het opzoeken van een artikel, deze bestellen en het uitleveren. Je simuleert hiermee een real-life bestelling na. Dit kun je het beste doen aan de hand van test scenario’s.
- Op deze manier kan je zien of het proces op alle vlakken soepel verloopt en niet voor verrassingen bij livegang komt te staan. Deze stap is een must have als je de shop geïntegreerd hebt met een ERP, POS of financieel systeem.
- Betaal methode van testmodus afhalen
- Is de test akkoord, haal de betaal methoden van de test modus af
- Controleer het bestel proces met de Live betaal methode
- Controleer de performance van de shop
- Inrichting redirects, met redirects verwijs je oude URL’s (links) naar de nieuwe pagina’s in de nieuwe shop. Op deze manier komen bezoekers die via Google een ” oude” link aanklikken niet op een 404 pagina uitkomen. Het is beter voor de ranking in Google en beter voor je gebruikers. Altijd doen dus!
- Informeer klanten
- Informeer de klanten ruim van te voren dat de webshop live gaat en of deze een bepaalde tijd uit de lucht is, zodat men de kans heeft om daarvoor de online bestellingen te doen.
- Zet op de under construction / wachtwoord pagina een telefoonnummer of e-mail adres om klanten op een alternatieve wijze tijdelijk een bestelling te laten doen.
1 tot 2 dagen voor live
- Zet de shop accounts van de oude shop over naar de nieuwe
- Mail naar klanten over de livegang
- Informeer klanten per mail dat de webshop op datum x live gaat
- Inrichting Google Analytics / Tagmanager
Live-gang
- Wachtwoord van de shop af / controleer de bereikbaarheid
- DNS omzetten
- Controleer de DNS omzetting
- Controleer of de webshop bereikbaar is
- Informeer klanten dat de shop live is
- Tip: stuur een kortingscode mee om traffic te genereren naar de nieuwe shop.
- Bestaande klanten informeren met instructies t.a.v. het nieuwe shop account
Kort na live
- Yes, je hebt het gefixed! Tijd voor een feestje!
- Sitemap genereren
- Google search console inrichten en sitemap aanmelden
- Blijf de shop promoten door bijvoorbeeld producten te koppelen aan Facebook en Instagram etc
Meer weten over succesvol en snel een webshop implementeren?
Stuur dan een bericht of maak een afspraak.