De mogelijkheden qua standaard software lijken wel eindeloos, maar wat is nu de meest geschikte oplossing voor uw bedrijf? In de komende blogs zal ik een paar softwarepakketten uitlichten, wat de kracht is van dat pakket. Vandaag start ik met Woocommerce
Als je beschikt over een WordPress website is deze heel eenvoudig uit te breiden met Woocommerce. Je installeert de plugin en kan van start met inrichten. Ook WordPress/ Woocommerce is uit te breiden met een groot aantal plug-ins die vaak gratis beschikbaar zijn. Waardoor je laag in kan stappen en naarmate er meer nodig is aanvullende functionaliteiten bij kunt pluggen/ kopen.
Hieronder opgesomd wat de + punten zijn van Woocommerce:
Functies gebruiker:
- Alle denkbare scenario’s en functionaliteiten zijn als plugin toe te voegen, waardoor het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk gemaakt kan worden. Het is mogelijk om het proces volledig af te stemmen op uw specifieke doelgroep.
Functies beheer:
- Veel verschillende thema / lay-out mogelijkheden, zodat de shop een eigen uniek karakter krijgt.
- De shop kan stand-alone draaien en is later uit te breiden met integraties door middel van plug- ins, let dan wel op dat de plugin getest is met de versie WordPress die geïnstalleerd is en of de ontwikkelaar de plugin actief bij houdt.
- Inzicht in bestellingen en hier bulk acties op uitvoeren
- Eenvoudige import / export functie om categorieën en producten te uploaden middels een CSV.
- Bulk acties uit voeren op product pagina’s
- Aparte performance plug-ins zijn te downloaden om de site zo optimaal mogelijk te laten draaien.
- Automatische updates van WordPress / Woocommerce en de plug-ins die je geïnstalleerd hebt.
Marketing:
- Qua marketing is er standaard niets aanwezig, toch ook hier kun je eindeloos plug-ins voor installeren bijv. het verkopen via Facebook of het koppelen met MailChimp en ander e-mail marketing systemen of CRM’s.
- Eenvoudig met plug-ins toe te voegen aan Google Analytics en Tagmanager, voor een duidelijk beeld van de ststistieken. Google Analytics 4 heeft ook veel nieuwe functies t.b.v. e-Commerce. Zie ook mijn blog over Google Analytics 4.
Integraties:
- De shop kan stand-alone draaien en is later uit te breiden met integraties met een boekhoud systeem, CRM, ERP, POS, PIM enzovoorts.
- Koppelen met Omnichannels d.m.v. plug-ins
Engineering/ optimalisaties:
- Het is mogelijk om zelf aanvullende plug-ins (te laten bouwen) voor Woocommerce en deze in de Marketplace aan te bieden. Doordat de programmeertaal in PHP is, zijn er veel developers die daar kennis van hebben.
- Thema’s aan te passen met eigen code.
Conclusie Woocommerce is net als Shopify een laagdrempelig instap model en geschikt om snel en eenvoudig een webshop te implementeren. Als je als ondernemer start met een webshop kun je voor relatief weinig geld een shop neerzetten. De basis is vooral zeer geschikt voor B2C, maar heeft toch ook B2B functionaliteit in zich vanwege de vele plug-ins die te gebruiken zijn.
Het voordeel van veel standaard functionaliteiten en toevoegen van plug-ins in een systeem, zorgt dat het upgraden eenvoudiger is, omdat er geen maatwerk mee geüpgraded hoeft te worden en de shop daardoor mee gaat met de nieuwste technieken.
Op www.woocommerce.com meer informatie over de mogelijkheden.