Groene bezorging & verpakkingen de eCommerce trend!

Één van de belangrijkste eCommerce trends voor 2022 is groene bezorging & duurzame verpakkingen. Nu de vervoerskosten en grondstoffen de pan uit rijzen is het een hot item om de bezorging en de verpakking zo duurzaam mogelijk te maken. Daarnaast is bewezen dat al bijna de helft van de Nederlandse consument bij aanschaf let op duurzaamheid. Meer dan de helft van de Nederlanders stoort zich aan de hoeveelheid en formaat verpakking die gebruikt wordt bij het verzenden van producten door een webshop.

In deze blog een aantal tips hoe je jouw eCommerce proces kunt verduurzamen:

  • Het juiste formaat doos gebruiken! Hoe meer loze ruimte, hoe minder efficiënt de verzending wordt. De top 1 ergernis van consumenten.
    Als je kiest voor een afhaalpunt, makkelijk te bereiken op de fiets… komt men er meer dan eens achter dat de doos waar het product in zit veel groter is als het product zelf. Onhandig en neemt onnodig extra veel ruimte in beslag tijdens het vervoer.
    Wehkamp, Coolblue en Bol.com hebben  tegenwoordig een efficiënte verpakkingsmachine. Jammer genoeg is dat niet voor iedere webshop weggelegd, maar er zijn ook dozen die om meerdere formaten in elkaar gevouwen kunnen worden om zo toch minder lucht te verplaatsen.
  • Een aanvulling op formaat verpakking is het gebruik maken van ecologisch afbreekbare verpakking en opvulling, zoals bijvoorbeeld ecologisch afbreekbare opvulchips om de lucht op te vullen bij breekbare producten. Deze kan de consument in de groencontainer afvoeren. Wel belangrijk is om consumenten te informeren hoe de verpakking gerecycled kan worden.
  • Recyclebare verpakkingen, het meest voor de hand liggende is een kartonnen doos gebruiken. Deze bestaat tegenwoordig voor het grootste deel uit gerecycled karton. Let ook op het FSC of PEFC Keurmerk, zodat de overige deel van het papier/ karton wel uit duurzame bossen komt.
  • Een doos om een doos, oftewel een omdoos… als er meerdere producten tegelijk verzonden worden is het logisch om een omdoos te gebruiken. Als er een doos om het product heen zit en deze is stevig genoeg is het te overwegen geen omdoos te gebruiken.
  • Biedt de mogelijkheid om producten retour te sturen in een her-sluitbare verpakking, zodat het voorkomt dat het product bij retourneren beschadigd raakt en niet opieuw andere verpakking gebruikt wordt om het product terug te sturen.
  • In de webshop zou je ook kunnen kiezen om consumenten de mogelijkheid te bieden om alles in 1 te verzenden in plaats van bijvoorbeeld de snelste levertijd. Voor de consument heeft dit als voordeel dat men niet dagen achter elkaar een bezorgen aan de deur heeft als ieder product op een andere dag geleverd wordt en daarmee is de ecologische voet afdruk vele malen kleiner geworden. Voor je bedrijf betekend dit direct minder handling kosten, minder verpakking en minder vervoerskosten….
  • Biedt in de webshop ook de mogelijkheid om een afhaalpunt te kiezen in plaats van thuis bezorgen, zodat de CO2 voetafdruk beperkt blijft.
  • Informeer klanten via track-and trace wanneer een pakket wordt bezorgt of laat de consument zelf kiezen wanneer het geleverd wordt, dit voorkomt dat de vervoerder het pakket meerdere keren aan moet bieden en blijft ook de CO2 voetafdruk beperkt.
Kortom de voordelen van duurzaam verpakken en vervoeren zijn groot:
  1. Goed voor je bedrijfsimago
  2. Bespaart verpakkingskosten
  3. Bespaart transportkosten
  4. Ecologisch verantwoord


Hulp of advies nodig bij het veranderen van eCommerce processen?


Neem contact op per e-mail : info@itdoel.nl of
maak vrijblijvend een kennismakingsafspraak via het online formulier.

«
»


Follow by Email
LinkedIn
LinkedIn
Share