Zodra je gaat oriënteren op het gebied van nieuwe eCommerce software, dan ontkom je niet aan de term “Headless Commerce”. In de e-Commerce wereld is dit een term die je vaak voorbij hoort komen, veel eCommerce software partijen hebben dit op hun site staan, maar wat betekend headless commerce eigenlijk. En wat biedt het voor voordelen als jouw eCommerce software dit biedt? In deze blog leg ik je uit wat het is en waarom je hier je voordeel mee kunt doen.
Headless commerce is een gekozen architectuur (geprogrammeerde structuur) om front-end (de head) los te koppelen van de back-end en vaak via een API (interface) verbonden is. Op die manier bestaat de eCommerce oplossing uit meerdere lagen.
En nu vertaald zonder IT termen… samengevat in een paar woorden geeft je meer flexibiliteit, waardoor je beter in staat bent om in te spelen op de behoefte van de klant. Het betekend dat bijvoorbeeld het webshop design of aanvullende functionaliteit als een schil om het eCommerce platform heen zit en gebruik maakt van de gegevens en functies in het platform.
Dit heeft als voordeel dat je een design of functionaliteit makkelijker wisselt of update zonder dat direct invloed heeft op aanpassingen die je moet doen in het achterliggende platform. Vaak zie je ook dat er geen ontwikkel kosten gemaakt hoeven te worden, wat vroeger bij wisselen van design soms een noodzaak was en op die manier blijf je bij de standaard software waardoor het basisplatform makkelijker is te updaten.
Andersom geldt ook dat het eCommerce platform kan updaten zonder dat je design aangepast wordt en na een update er bijv. niet meer uitziet zoals bedoeld. Na verloop van tijd kan het wel zijn dat je design achterloopt m.b.t. functionaliteit, bijvoorbeeld als je een eCommerce platform in de Cloud (online oplossingen) hebt wat maandelijks update dan heeft het design niet automatisch dezelfde functionaliteit in zich en zal ook het design geupdate moeten worden.
Nog een voordeel is dat je aanvullende apps of andere tools makkelijker door UX designer kunt toe laten voegen zonder dat dit het platform raakt, maar juist wel de gegevens kunt gebruiken die in het platform aanwezig is. Zoals bijvoorbeeld een aparte tool waarmee je zoekresultaten beoordeeld (in een volgende blog breng ik deze onder de aandacht).
Veel eCommerce software gebruikt deze nieuwste eCommerce architetuur al, zoals Sana Commerce, Shopify, Adobe Experience Cloud (voorheen Magento), CloudSuite enz.
Meer weten of eCommerce software selectie?
Maak dan is een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat de opties zijn.