Een eCommerce plan bestaat uit een aantal onderdelen die hieronderbeschreven worden. Vraag via het contact formulier de gratis template eCommerceplan aan, om deze te gebruiken voor verdere invulling.
Stap 1: Je begint met een samenvatting van het bedrijf, hoe is het ontstaan, wat zijn de belangrijkste producten/ diensten en waarmee onderscheid u zich van andere bedrijven. Missie, visie en kernwaarden komen hier ook aan bod. Beschrijf vervolgens hoe de huidige situatie is.
Stap 2: Neem als tweede een strategisch plan op. Dit onderdeel bevat een markt analyse met informatie over de concurrenten, leveranciers en klanten (doelgroep) van uw bedrijf. Hoe staat uw product/ dienst in de markt?
Een markt analyse kunt u zelf doen, maar vaak is hulp inschakelen een goed idee. In dit onderdeel neem je ook op wat de doelen (en doelgroepen) van de webshop / website zijn.
Stap 3: Beschrijf vervolgens hoe de doelen gerealiseerd kunnen worden, welke middelen, mensen zoals software is hierbij nodig? En zijn er proces veranderingen nodig? Wie gaat het inrichten en wie gaat het onderhouden? Welke risico’s zijn er?
Stap 4: In een apart webplan beschrijf je de webshop, functionele wensen, de navigatie structuur, welke product(groep)en, welke klant(groep)en. Beschrijf aan de hand van Use-cases de schermen die uw klant doorloopt om een bestelling te plaatsen.
Heeft u meerdere systemen die aan elkaar gekoppeld zijn / worden, beschrijf dan welke informatie uit welk systeem moet komen. Denk aan prijzen, product omschrijving, afbeeldingen, kenmerken. Denk ook na over het onderhoud, wie gaat dit doen en hoe vaak is er onderhoud nodig. Welke partijen zijn betrokken.
Een grote valkuil is ervanuit gaan dat de functionele wensen of benodigde koppelingen wel aanwezig zijn in de software die je kiest en achteraf blijkt dit niet het geval. Besteed hier dus voldoende aandacht aan om te bepalen welke zaken een vereiste zijn en leg deze bij de implementatiepartner neer.
Stap 5: Financieel plan: bepaald wat je budget is. Kijk dan ook naar de ROI (Return of Investment), hoe lang duurt het voordat je de investering eruit hebt.
Verkoop je bijvoorbeeld paperclips met een lage marge, dan zal je hier heel veel van moeten verkopen wil je een hoge omzet halen. Let dan op dat de aan te schaffen webshop niet te duur is, anders duurt het lang voordat de investering eruit is en de concurrent je een stapje sneller af is daardoor. Houd hierbij ook rekening met het feit dat je zelf tijd moet investeren in het implementeren.
Gebruik de rekentool van IT Doel, deze is speciaal ontwikkeld voor eCommerce projecten.
Stap 6: De management samenvatting, bevat in het kort de conclusies van bovenstaande punten.
Als dit plan klaar is heb je een goed beeld wat je wilt, nu begint het echte werk door meerdere software aanbieders uit te nodigen.
Heb je hulp nodig? Neem gerust contact op via mail of telefoon.