Integraties in de breedste zin van het woord

In mijn vorige blog gaf ik het al aan dat integraties het onderwerp was op de Webwinkel vakdagen. En dan met name ook het vraagstuk rondom integraties in de breedste zin van het woord. Met vraagstukken zoals: waar ligt de focus van het bedrijf is dit online, offline of beiden? Wat is het doel van de organisatie? Hoe willen we klanten bedienen? (Hoe) gaan we het eCommerce stuk inbedden in de organisatie? etc. Dit zijn belangrijke vraagstukken die ten grondslag liggen aan het uiteindelijk implementeren van een IT oplossing of wijzigen van bedrijfsprocessen.

In mijn vakgebied zie ik vaak als bovenstaande vraagstukken niet helder zijn, er een duidelijke focus of visie ontbreekt dat het implementeren van bijvoorbeeld een eCommerce oplossing een uitdaging kan zijn als deze geïntegreerd wordt binnen het IT landschap. Het puzzelstukje eCommerce moet gaan passen binnen de bestaande bedrijfsprocessen en systemen, wat vraagt om een holistische aanpak.

Hoe pak je het aan?

Onderstaand een aantal tips, waarmee een implementatie soepeler zal verlopen:

  • Bepaald het doel van de integratie of andere IT oplossing
    • Wat wil je ermee bereiken
    • Welk “probleem” of vraagstuk wordt hiermee opgelost
    • Bepaald de Return of Investment, dan weet je wat het budget ongeveer kan zijn.
    • Dit helpt bij het bepalen van nieuwe wensen/ prioriteiten de juiste keuzes te maken.
  • Bepaald de requirements en leg ze vast in een document
    • Bepaal waar het systeem of de interface minimaal aan moet voldoen.
    • In geval van een interface bepaal welke stromen er heen/ weer gestuurd worden.
    • Welk systeem is leidend voor de informatie.
    • Leg ook in een document vast welke inrichting nodig is.
  • Maak een planning
    • Maak afspraken met alle betrokkenen wat haalbaar is.
    • Houd ruimte in de planning voor overleg en ruimte voor issues die heen /weer gaan.
    • Zorg dat er voldoende ruimte is voor het testen/ rework en daarna nog is testen.
    • Bepaal wanneer je het nodig hebt en of er fasering mogelijk is.
  • Testen
    • Een goed voorbereiding is het halve werk, maak daarom Test scenario’s, dit helpt om sneller te testen.
    • Probeer zoveel mogelijk en zo volledig mogelijk in 1x door te testen, dat voorkomt de hoeveelheid rework rondes. De rework rondes kosten doorgaans veel tijd, omdat partijen vaak op elkaar moeten wachten.
  • Inrichting document
    • Maak ook een inrichting document, waarin je beschrijft welke velden op wat voor manier ingericht moeten zijn. Zijn er bepaalde waarden die een actie in het gekoppelde systeem triggeren, dan is het aan te raden dit vast te leggen.
  • Live gang
    • De livegang van een koppeling kent verschillende acties in verschillende situaties, maak daarom een Go Live plan met alle acties en betrokken partijen.
    • Plan voldoende ruimte in bij alle betrokkenen om te kunnen schakelen als er tijdens de livegang iets niet lekker loopt

Hulp nodig bij integraties in de breedste zin van het woord?

Maak online vrijblijvend een afspraak

«
»


Follow by Email
LinkedIn
LinkedIn
Share