Een van de belangrijkste eCommerce trends in 2022 is flexibiliteit, maar hoe haak je daar op in? Het antwoord is te vinden in “app hooks”!
Ben je in het bezit van een webshop die gebouwd is met de programmeer code ” React”, dan zal deze term je ongetwijfeld bekend voorkomen. Vaak in de zin dat een “hook” juist ontbreekt…Ook in andere programmeertalen wordt deze methode gebruikt. Webshop software zoals Sana Commerce of Shopify maken gebruik van deze techniek. Zodra je eCommerce software gaat gebruiken, is het aan te raden om te controleren of er ruimte is voor apps/ extrensies en hooks aanwezig zijn. Dit maakt een omgeving namelijk heel schaalbaar.
Oke, leuk. Maar wat is het nou eigenlijk?
De term “hook” of haak geeft het al aan, het is een stukje code waar je op in kan haken. Dat betekend dat er aanvullende code gemaakt kan worden die een bepaalde functionaliteit extra in zich heeft of zelfs een (nieuw) stuk software koppelt. Vaak herken je dit terug in de omgeving als een app, die je via een app store zelf toe kunt voegen als extra functionaliteit. Als een hook ontbreekt kan je geen extra stukje code en dus functionaliteit toevoegen, zo simpel is het. In Shopify kun je bijvoorbeeld in de standaard versie geen aanpassingen (en dus apps) toevoegen aan de winkelmand, omdat er geen ruimte in de code, de “hooks” aanwezig zijn.
Hoe maken “hooks” in software een ecommerce oplossing flexibel?
Als je externe code of software kunt toevoegen aan een webshop, dan kun je makkelijk inspelen op veranderingen in de markt. Zo kun je nieuwe functionaliteiten makkelijker activeren, zonder dat je een heel langdurig ontwikkelproces in hoeft. Een mooi voorbeeld is tijdens de Corona lock-downs het makkelijker om een afhaal optie aan of juist uit te zetten of online boekings agenda toe te voegen d.m.v. een app. Dankzij aanwezige hooks kun je eindeloos veel functionaliteiten en software aan een oplossing toevoegen.
Het bijkomende voordeel is dat de webshopsoftware afzonderlijk van apps geupdate kan worden, waardoor automatische updates van de reguliere eCommerce software door kunnen lopen en de app geen belemmering vormt.
En wat is de impact als je het gebruikt?
Dat ligt eraan hoe je het gaat gebruiken, als je een standaard app installeerd vanuit een app store of iets dergelijks, dan is de impact vrij klein, maar mag ook dan niet onderschat worden. Het kan zijn dat door een aanwezige app bepaalde nieuwe functionaliteit nog niet werkt. Bijvoorbeeld de vintage thema’s van Shopify zorgen ervoor dat de webshop wel geupgrade wordt, maar de functionaliteit toch niet beschikbaar is aangezien de app in dat geval als een schil over de bestaande software heen zit.
De impact is groter als er een “custom app” gemaakt wordt in verbonden wordt door de hooks. Een custom app moet bij iedere update cyclus van de webshop gecontroleerd worden of de fuctionaliteit nog werkt. Bij een standaard app wordt dit verzorgd door de partij die het ontwikkeld heeft. Bij een custom app kan deze verantwoordelijkheid liggen bij de IT afdeling of de externe partij die deze ontwikkeld heeft. Om misverstanden te voorkomen is het belagrijk om goede afspraken over de support te maken.
Kortom “app hooks” zijn een aanwinst als je deze kunt gebruiken in je webshop, dus bij aanschaf check de aanwezigheid!
Hulp nodig bij het maken van een eCommerce pakket,
maak dan online een geheel vrijblijvende afspraak!