Podcast met Sana Commerce

Onlangs interviewde Arno Ham , CPO bij Sana Commerce mij online in de IT Standup -> B2B e-commerce integrated podcast om de impact van e-Commerce integraties in het IT landschap te bespreken, een super leuk interview met tips en trics! De podcast is terug te vinden via deze link 

In de Podcast wordt een deel gebruikt, onderstaand de vragen die we hebben doorgenomen. (De Podcast is helaas niet in het Nederlands beschikbaar).

Mariette, kun je onze luisteraars meer vertellen over je achtergrond?

Rond het millennium ben ik begonnen als webdesigner, om nieuwe internetsites te ontwikkelen. Gedurende de jaren heb ik voor verschillende bedrijven gewerkt in verschillende rollen, van ontwerper, projectleider tot eCommerce consultant. En nu ruim 2 jaar mijn eigen bedrijf in eCommerce begonnen.

Ik ben benieuwd wat jouw relatie met IT is?

Ik heb mijn bedrijf IT Doel genoemd, omdat ik geloof dat het meest uitdagende in de IT is om de techniek te matchen met de verwachtingen. Als je je doelen voor IT opstelt en weet wat je wilt, volgt de techniek.

Kun je iets meer vertellen over je ervaring met B2B e-commerce en Sana?

Toen ik in 2008 begon als consultant voor een Dynamic partner, waren ze op zoek naar nieuwe eCommerce software die ze aan de klanten konden aanbieden, die makkelijk te koppelen waren met (toen nog) Dynamics NAV. En we ontdekten Sana als een goede partner voor de B2B eCommerce oplossingen. In de loop der jaren heb ik vele Sana commerce webshops geïmplementeerd voor B2B, B2C en ook B2X winkels van productie, groothandel tot de mode-industrie.

U hebt met meerdere B2B-klanten gewerkt, wat is uw ervaring met de complexiteiten waarmee B2B-bedrijven te maken hebben wanneer ze online gaan?

Ze hebben te maken met klanten die grote hoeveelheden bestellen, grote bestellingen met een grote verscheidenheid aan producten en verwachtingen over klantspecifieke prijzen in hun eigen valuta en btw-regels, kortingen etc. En ook online diensten zoals het afhandelen van retouren en garanties.

Kun je misschien een paar voorbeelden nader toelichten?

Een van mijn favorieten is Saris, Saris is een bedrijf dat geavanceerde trailers ontwikkelt en produceert, Sana is al jaren een belangrijk kanaal voor hen. Bijna 15 jaar geleden zijn ze met Sana begonnen om de klanten onderdelen voor de trailers aan te bieden en na een paar jaar voegden ze nieuwe functionaliteiten toe zoals een garantieregistratie, planning van de verzendingen. En later een productconfigurator toegevoegd zodat klanten zelf een trailer kunnen configureren.

Door de grote verscheidenheid aan producten is het voor hen belangrijk om een goede stabiele verbinding met BC te hebben, het helpt hen de tijd te besparen die ze moeten investeren in het onderhoud van de winkel.

Wat zijn de veelvoorkomende fouten die B2B-bedrijven maken wanneer ze online gaan?

De interface of verbinding met het ERP en andere systemen in het IT-landschap is vaak een vergeten onderdeel of wordt als minder belangrijk gezien. Ik werd een keer gebeld door een klant en zei tegen mij, “hoi, Mariette we hebben een nieuwe webshop, maar de bestellingen komen niet binnen in het ERP. Kunt u controleren waarom?” Ik ontdekte dat men totaal vergeten was, om de interface te ontwikkelen aan de ERP-kant. Je kunt je dus voorstellen dat ze een groot probleem hadden, want het ontwikkelen van een interface is iets dat maanden kan duren om te ontwikkelen en ze moesten honderden orders handmatig toevoegen aan het ERP. Kun je je voorstellen wat de impact was op de verkoopafdeling? En de druk op de IT-afdeling om zo snel mogelijk een interface te ontwikkelen?

Wat is volgens u de rol van ERP-integratie bij het omgaan met deze complexiteit? EN wat is de impact op de IT-afdeling?

Het speelt een grote rol, zoals ik al zei, stel je voor dat er geen interface is en je hebt 2 systemen om de gegevens te onderhouden en gelijk te houden. Wat zou de impact zijn op uw bedrijf? En uw klanten?

Er is ook veel misverstand over een verbinding vanwege de complexiteit. Bijvoorbeeld afrondingsverschillen die kunnen ontstaan, als in de webshop de afronding niet gelijk loopt met het ERP systeem kan 1 cent per stuk bij het leveren van een pallet ineens in ERP een totaal ander orderbedrag geven. Er is een verschil tussen het verzenden van alleen gegevens of het gebruik van bedrijfslogica, zoals Sana doet. Ook is er een aangepaste interface nodig of is er een standaardinterface. Voor IT-afdelingen heeft dat laatste een enorme impact, want maatwerk in bijvoorbeeld BC betekent dat je de interface telkens moet testen als Microsoft een nieuwe update pusht. Ook aanpassingen zijn een probleem wanneer u uw systeem wilt updaten. En last but not least als er fouten optreden heb je soms meerdere partners om na te gaan wie er iets moet oplossen.

Welke unieke B2B-functies zou volgens jou elk B2B-bedrijf aan zijn webwinkel moeten toevoegen?

  • Functie opnieuw ordenen
  • Voeg toe aan het winkelmandje door middel van barcodescanning
  • Vervangingen en cross- en upsell-items

Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen waarom de adoptie van de nieuwe B2B webshop laag is?

Ik zie heel vaak dat interne problemen voor het verwerken van gegevens in de webshop worden opgelost. Een voorbeeld dat ik de afgelopen jaren altijd zie is de bestelhoeveelheid, het magazijn kan alleen per doos aan en de webshop kan alleen per stuk verkopen. Wat heel vaak gebeurt, is dat de klant precies 12 stuks of 24 enz. kan bestellen en soms is er een functie in de Webshop dat het naar het juiste aantal wordt afgerond… maar als ze gewoon een doos konden kopen en niet per stuk zou dat veel klantvriendelijker zijn, zeker als je dan weet dat er 12 stuks in een doos zitten. Zoals in Sana het geval is.

Welke tips & tricks heb jij om webwinkeladoptie te vergroten?

Ook voor B2B-kopers is het belangrijk om na te gaan wie de doelgroep is. Stel je doelen op de juiste manier, voordat je aan het project begint.

Denk bij het implementeren van de winkel zoals u klanten of vraag ze gewoon wat ze verwachten van een B2B webshop. Maar doe ook een pilot tijdens de implementatie met hen, zorg ervoor dat uw systeem overeenkomt met de verwachtingen van de gebruikers, in dit geval zijn het de klanten.

Vindt u dat IT een luidere stem zou moeten hebben als het gaat om platformkeuze? Zo ja, tips hoe dat te doen?

Ja, heel vaak wordt een webshop nog steeds gezien als een marketingtool en dat is het ook, IT kan duidelijker maken dat het ook een onderdeel is van een IT-landschap waar het in moet passen. Het hele bedrijf heeft er baat bij als IT, Marketing en Sales samenwerken als team aan de implementatie van een nieuw platform.

Tips voor IT-leiders wanneer ze gaan replatformen naar nieuwe software?

Ja, natuurlijk, zorg ervoor dat:

– Uw doelen duidelijk zijn, voordat u op zoek gaat naar de software. Als een van uw doelen bijvoorbeeld is om een breder internationaal publiek te bereiken, dan is het belangrijk dat de software valuta’s en andere btw-regels etc. ondersteunt.

– En controleer ook de Return Of Investment, met een Return of Investment tool kunt u zien hoeveel een systeem gaat kosten en wanneer u de investering heeft terugverdiend. Soms lijkt iets duur, maar als je mensen moet inhuren voor handmatige handelingen, zal het over een langere tijd duurder zijn. Ik geloof dat Sana daar een rekentool voor heeft op de website en ook op mijn website kun je een tool vinden.

– Implementeer in kleine stappen, maak het niet te groot voor de eerste start. Je kunt later altijd nog optimaliseren.

– Kijk ook bij alle softwarepartijen wat voor implementatiestrategie wordt gehanteerd en hoe zij het nieuwe systeem daarin zien passen.

Wat is jouw missie als B2B e-commerce & ERP consultant?

Om de supply chain te optimaliseren, zodat iedereen kan profiteren van een soepele winkelervaring!

Wat is je favoriete B2B e-commerce winkel? En waarom?

Ik heb veel favorieten 😊, maar als ik moet kiezen wordt het de webshop van Richa. Ze hebben hun eigen merk motorkleding en hebben het afgelopen half jaar hun B2C-winkel toegevoegd aan de B2B-winkel en hebben door die kans minder onderhoud en krijgen de B2C-bestellingen net zo in de ERP als de B2B-bestellingen, waardoor handmatige acties worden verminderd.

Wil je meer weten over integraties tussen IT systemen, neem contact op, maak online een afspraak voor een kennismakingsgesprek of mail ons!

«
»


Follow by Email
LinkedIn
LinkedIn
Share