Trial and error…Het belang van testen!

Testen is misschien het minst leuke klusje van het implementeren van een e-commerce oplossing, het kost veel tijd en soms beland je in een trial en error verhaal en toch is het ontzettend noodzakelijk. Ja, ik hoor je al denken… ik mag toch verwachten dat als ik software aanschaf dat het gewoon werkt? Als je standaard software huurt/ aanschaft mag je zeker verwachten dat het werkt…

Wat is “het” werkt?

Soms liggen de verwachtingen van jouw of je klant anders als het software design is geweest. Daarnaast is software een stukje techniek ook al doet het wat het moet doen, dan kan het toch niet aansluiten bij een proces of een behoefte.

En er zijn ook nog eens veel externe factoren zoals een interface met een ander systeem die ervoor zorgen dat software toch niet voldoende werkt. Of denk bijvoorbeeld aan verschillende browsers die gebruikt kunnen worden of trage internet verbindingen, kleine of juist grote beeldschermen, verouderde computers, mobiele of juist desktop gebruikers enzovoorts.

Wat is het doel?

Met testen kun je vooraf controleren of software voldoet aan de behoefte van klanten, zonder na livegang tegen onverwachte problemen aan te lopen. Ook kan na live achteraf testen noodzakelijk zijn als er wijziging in processen, data, wet- en regelgeving of leveranciers wijzigingen zijn. Belangrijk met het testen is dat je bepaald welk doel je voor ogen hebt. Wat je precies wil gaan testen, bepaald het soort test wat je moet doen en met welke data je gaat testen.

Hoe kun je eCommerce software testen?

Onderstaand uitgelegd 3 voorbeelden van soorten testen je kunt doen om de e-commerce oplossing zo succesvol mogelijk te laten zijn.

Functionele test

Met een functionele test, controleer je een stuk software puur op gebruik. Doet het wat het moet doen? Bijvoorbeeld als er een aanpassing is geweest op een onderdeel in de webshop of bij het toevoegen van een extra app. Met een dergelijke test, controleer je of het extra stukje functionaliteit  technisch werkt.

Deze vorm van testen is van toepassing bij maatwerk software.

Proces / integraaltest

Met dit type test ligt vast hoe het proces van bijvoorbeeld een order afhandeling binnen de organisatie verloopt. Als een webshop daarop bijvoorbeeld aan moet sluiten, maak je aan de hand van een test scenario een voorbeeld waarbij het gehele proces doorlopen wordt van product opzoeken in de shop tot inloggen en bestellen, waarna de afhandeling wordt nagebootst.

Een integraal test gebruik je om te toetsen of de software past binnen de bedrijfsprocessen. Deze vorm van testen is vooral van toepassing bij standaard software.

Performance test

Een performance test, gebruik je om te toetsen of bijvoorbeeld een webshop bij drukte de hoeveelheid verkeer wat binnenkomt aan kan en de snelheid gegarandeerd blijft.

Test scenario’s

Als je gaat testen is het belangrijk om een aantal scenario’s te definiëren en deze op papier te zetten, zodat je bij het testen altijd dezelfde variabelen gebruikt.

In een scenario neem je op met welke data je gaat testen, zoals met welke klant en welke artikelen. Vervolgens beschrijf je de stappen die een klant in de webshop doorloopt en wat de verwachte uitkomst is.

Hulp nodig bij het testen van uw e-Commerce oplossing? 

Plan een vrijblijvende afspraak in met een e-Commerce consultant!

«
»


Follow by Email
LinkedIn
LinkedIn
Share