Een call-to action letterlijk vertaald is een oproep tot actie. Het is 1 van de vaktermen in de e-Commerce wereld die je regelmatig voorbij ziet komen, maar wat betekend het nu echt?
Een call-to action is een manier om de klantbeleving te sturen. Stel je lanceert online een campagne op social media, dan is het van belang dat het proces van begin tot het eind klopt. Het is meer als alleen een “lees meer” of “klik hier” knop om daarna via statistieken te bekijken wat het effect is geweest.
Hoe maak je een goede call-to action?
Jammer genoeg is er geen recept of template beschikbaar en ook geen duidelijk goed of fout. Het is namelijk afhankelijk van de doelen die jij bepaalt. Belangrijk is om bij het bedenken van een campagne, social media post of een andere vorm van (reclame) uiting te zorgen dat je vooraf bepaald wat het doel is, dus wat wil je bereiken. Maak een plan! Wat is het doel en wie is de doelgroep, zet daarna de juiste acties op een rij. Zoals advertenties maken, landingspagina creëren, bereikbaarheid bij vragen etc.
Bijvoorbeeld: Stel je doel is om 100 jurken te gaan verkopen, dan is het van belang om deze online of offline te gaan promoten. Daar eindigt het niet, want daar komt de call-to action om de hoek. Van belang is als men op een advertentie met jurken klikt en op een landingspagina terecht komt in de webshop dat de bezoeker op deze pagina jurken terug vindt die te bestellen zijn. Let daarom ook op of je voldoende voorraad hebt van de producten die op de pagina te bestellen zijn, maar ook goede foto’s en product informatie over maten, kleuren en alle kenmerken die voor het product van toepassing kunnen zijn. Zorg ook dat bij het bestellen van een jurk het winkelmand proces soepel loopt. Test het zelf eens door om te kijken of je ergens op vast loopt en organiseer een pilot test met een goede klant.
Achteraf monitoren via statistieken wat het effect is geweest van een campagne en de call-to action zorgen ervoor dat je ervaring opdoet over waar een bezoeker bijvoorbeeld gestrand is en je de volgende keer verbeteringen aan kunt brengen.
Waarom is een call-to action belangrijk?
Het zorgt voor een betere klantbeleving, als je de aandacht hebt getrokken via een campagne of iets dergelijks dan is het klantvriendelijk om ervoor te zorgen dat het ze makkelijk wordt gemaakt. Het is hetzelfde principe als in een fysieke winkel, als je een bord voor de deur zet dat er uitverkoop is, dan voldoe je aan de verwachting als er ook uitverkopen in de winkel te vinden zijn.
Het zorgt dat klanten terug keren als ze hebben gevonden wat ze zochten en het zorgt voor een betrouwbare uitstraling.
Heeft u advies nodig bij het optimaliseren van uw eCommerce oplossing?
Neem contact op via info@itdoel.nl